Data science och BI

Bra beslut är bättre än dåliga. Vi vet vad som ligger till grund för dem.

Vi hjälper ert företag att få ökad förståelse för era kunder genom att samla in och jämföra information om beteenden på webben, livshändelser, vad som ledde till konvertering, interaktion i olika kanaler och mycket mer. Vi ger er verktygen ni behöver för att omvandla er data till ökad lönsamhet.

Kundberättelser

Mini Rodini:
"Vi gav Nevermind i uppdrag att analysera 12 månaders orderhistorik och är väldigt nöjda med insikterna vi fick tillbaka. Kundernas köpbeteende, instegsprodukter, vilka produkter som leder till återköp och beteende i olika länder/regioner. Det var skönt att få vissa antaganden bekräftade, men även se mönster som vi inte kände till eller anat. Vi kommer ha mycket nytta av insikterna i vår fortsatta resa"
Håkan Ström, VD Mini Rodini
MEDS:
"Vi tog in Nevermind som rådgivare kring tracking och A/B-testning. Jag är väldigt nöjd med råden vi fick. Detta hjälper vår fortsatta resa som Sveriges bästa nätapotek."
Adham Shawwaf, CTO MEDS

Mer om våra tjänster

Kundsegmentering

Problem:

"Vi spenderar väldigt mycket pengar på digital marknadsföring men lyckas inte göra annonserna tillräckligt relevanta för att öka konverteringen."

Mål:

Relevant, effektiv marknadsföring med hjälp av segmenterade kampanjer för rätt målgrupp.

Använd för att:

  • Öka kundlojaliteten och konverteringen.
  • Öka ROAS (Return On Advertising Spend).

Lösning:

Identifiera vilka dina kunder är.

  • Ta reda på deras behov.
  • Skapa kundporträtt.
  • Hitta beteendemönster.
  • Segmentera kunder efter liknande egenskaper och beteenden.

Kundresan

PROBLEM:

“Vi annonserar i flera olika kanaler men vi har dålig koll på vilka som faktiskt leder till köp.”

MÅL:

Överblick av hela kundresan och insikt i vilka kanaler och kampanjer som bidragit till konvertering.

ANVÄND FÖR ATT:

  • Fördela framtida resurser optimalt och maximera avkastningen på er marknadsföringsinvestering.

LÖSNING:

Använd AI för att sammankoppla din konvertering i olika marknadsföringskanaler.

  • Gå igenom site tracking-data (besökta sidor, reklamkanaler, add-to-cart, go to checkout etc.)
  • Skapa en attributionsmodell.
  • Spara och uppdatera resultaten i data warehouse.

Förutspå köp

PROBLEM:

“Vi tappar många kunder sent i köpresan, när de har tittat på en produkt flera gånger eller kanske till och med lagt den i varukorgen.”

MÅL:

Identifiera kunder som är nära att konvertera och rikta betald marknadsföring till dem.

ANVÄND FÖR ATT:

  • Rikta reklam till relevanta kunder.
  • Visa relevanta relaterade produkter för kunden.
  • Öka ROAS (Return On Advertising Spend).

LÖSNING:

  • Gå igenom site tracking-data (besökta sidor, reklamkanaler, add-to-cart, go to checkout m.m.).
  • Skapa en modell baserad på historisk data med hjälp av till exempel random forest classifier.
  • Spara och uppdatera resultaten i data warehouse.
  • Rikta betald marknadsföring till kunder som är troliga att konvertera.

Smart produktlistning

PROBLEM:

“När man bläddrar runt på vår site är det alltid de senast inkomna produkterna som visas, även om de inte finns i lager, har väldigt dålig marginal, eller trots att jag precis lagt dem i varukorgen.”

MÅL:

Sortera produktlistningar och sökresultat baserat på lagersaldo, popularitet, personlig preferens, säsong m.m.

ANVÄND FÖR ATT:

  • Förbättra shoppingupplevelsen.
  • Öka konverteringen.
  • Öka förtjänsten.

LÖSNING:

Gå igenom data (ordrar/varor/search ord/sidvisningar etc.).

  • Skapa en icke personaliserad rankingmodell baserad på viktiga metrics för verksamheten såsom: marginal, antal i lager, storlek på varukorg där produkten ingår.
  • Individualisera modellen genom att lägga till besökarens preferenser, lyx/budget, kvinna/man, färg/doft etc

Mer om våra tjänster